Kişinin yaşadığı cemiyet içre değeri olan , yetenek, tutum ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı kuruluşlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin lakinçlarına elverişli ) değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde değmedarımaişettirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler bağırsakin aynıdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değmedarımaişetebilir, ancak sürecin doğası değmedarımaişetmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birfena filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmedarımaişetikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, isim bağırsakin dirim boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim sarhoş olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise spontane gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; ekol içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, sınav sonuçları gibi mergup davranış değmedarımaişetiklikleridir.